X
تبلیغات
تحقیقات آموزشی EDUCATIONAL RESEARCH
قالب وبلاگ

تحقیقات آموزشی EDUCATIONAL RESEARCH
Educational Research تحقیقات آموزشی سنجش و اندازه گیری آموزش تدریس روش تحقیق 
لینک دوستان
لینک های مفید
[ پنجشنبه 1392/11/24 ] [ 21:12 ] [ مدیر گروه ]
روایی Validity قابليت اعتماد "Reliability"ابزار اندازه گيري  فرمول آلفای کرونباخ


موضوعات مرتبط: سنجش و ارزشیابی Measurement and Evaluation، سنجش و اندازه گیری Assessment and Measurement، کارگاهها Workshop، روانسنجی Psicometry
ادامه مطلب
[ چهارشنبه 1392/01/28 ] [ 12:11 ] [ مدیر گروه ]
[ چهارشنبه 1391/08/10 ] [ 3:14 ] [ مدیر گروه ]
[ جمعه 1391/04/02 ] [ 22:16 ] [ مدیر گروه ]
[ یکشنبه 1391/02/24 ] [ 23:3 ] [ مدیر گروه ]
عنوان : آزمون استنفورد – بينه Stanford – Binet Testنویسنده : منيره دانايي
كلمات كليدي : هوشبهر، هوشبهر انحرافي، جدول هنجاري، سن عقلي، سن زماني، آزمون كلامي، آزمون غير كلامي، نمره ي معيار سني، روان سنجي


موضوعات مرتبط: سنجش و ارزشیابی Measurement and Evaluation، روانشناسی یادگیری Educational psicology، روانسنجی Psicometry
ادامه مطلب
[ پنجشنبه 1391/02/14 ] [ 16:44 ] [ مدیر گروه ]
می توانید مطالب مربوط به سنجش و اندازه گیری را در اینجا ببینید



موضوعات مرتبط: اخبار گروه Company News، کارگاهها Workshop، لینکستان Links، روانسنجی Psicometry
[ چهارشنبه 1391/02/06 ] [ 9:23 ] [ مدیر گروه ]
[ جمعه 1389/09/19 ] [ 22:24 ] [ مدیر گروه ]

پرسشنامه هوش سازمانی

بررسی پایایی و روایی مقیاس هوش سازمانی و  تعهد سازمانی

دانلود


موضوعات مرتبط: سنجش و ارزشیابی Measurement and Evaluation، تحلیل کار Job Analysis، روانسنجی Psicometry، روانشناسی اجتمایی social psicology، معرفی کتاب Book Introduction، مجله ها Journals
[ جمعه 1389/02/31 ] [ 11:39 ] [ مدیر گروه ]

استرس واختلال استرسي پس از سانحه PTSD    

  دکتر محسن مشکبید حقیقی

Sample Image


موضوعات مرتبط: فن و روش تدریس Teaching Methoods، سنجش و ارزشیابی Measurement and Evaluation، روانسنجی Psicometry، روانشناسی اجتمایی social psicology
ادامه مطلب
[ شنبه 1388/10/26 ] [ 23:24 ] [ مدیر گروه ]
[ جمعه 1388/05/09 ] [ 16:45 ] [ مدیر گروه ]
Measurement and Evaluation in Human Performance 3rd Edition eBook  w/Web Study Guide
 
Measurement and Evaluation in Human Performance
Product Description
The e-book for Measurement and Evaluation in Human Performance, Third Edition,, is available at a reduced price and allows students to highlight, take notes, and easily access all of the online study guide features with direct links throughout the text. When purchased through the Human Kinetics site, access to the e-book is immediately granted when your order is received.

Measurement and Evaluation in Human Performance, Third Edition, offers unmatched, in-depth instruction in measurement and evaluation techniques. Thoroughly revised and updated, the third edition features a new section on epidemiology and further develops international perspectives. This edition also features improved readability in measurement statistics and enhanced efficiency in solving measurement and evaluation problems through the use of the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).

Additional features that are new to this edition:
  • Revised first chapter that lays the groundwork for improved learning throughout the text
  • Inclusion of a specific downloadable data set that is used as an example in many chapters
  • Removal of outdated and complicated statistical techniques, eliminating the need for a background in higher-level mathematics
  • Additional computer tasks in each chapter that tie earlier learning to specific applications
  • Decision scenarios similar to those made by human performance professionals to help students apply decision making skills to practical, real-life problems

The text also increases the number of problem sets and places a greater emphasis on student-friendly learning through its learning aids, including chapter objectives, measurement and evaluation challenges, highlight features, mastery items, and new computer tasks for each chapter. Measurement and Evaluation in Human Performance, Third Edition, will appeal to students by engaging them in the material to increase their comprehension, and to professionals through its depth of information and ease in locating it.

Includes an online study guide!

To assist students using the text, Measurement and Evaluation in Human Performance, Third Edition, has a companion online student study guide that allows students to interactively practice, review, and develop their understanding of measurement and evaluation processes so that they can make strong grades and valid decisions. Students will receive free access to the study guide with the purchase of a new text, or it may be purchased as a separate component

The online study guide is designed to help students learn, understand, and practice the main concepts of each chapter. Students will find selected answers to mastery items from the text, homework problems, selected homework answers, data matrixes to download, and multiple choice quizzes designed to test their knowledge of the textbook material. They will also find lecture outlines created by the authors to help them learn the key concepts, as well as links to related sites on the Web and a variety of test tips.


Contents

Part I. Basic Tools in Measurement and Evaluation
Chapter 1. Introduction to Tests and Measurements
  • Nature of Measurement and Evaluation
  • Purposes of Measurement, Testing, and Evaluation
  • Domains of Human Performance

Chapter 2. Using Technology in Measurement and Evaluation
  • Using Microcomputers to Analyze Data
  • Using SPSS
  • Creating Data Matrixes

Chapter 3. Descriptive Statistics and the Normal Distribution
  • Scales of Measurement
  • Summation Notation
  • Reporting Data
  • Central Tendency
  • Distribution Shapes
  • Variability
  • Standard Scores
  • Normal-Curve Areas (z Table)

Chapter 4. Correlation and Prediction
  • The Correlation Coefficient
  • Calculating r
  • Prediction
  • Multiple Correlation

Chapter 5. Inferential Statistics
  • Hypothesis Testing
  • Independent and Dependent Variables
  • Selected Statistical Tests

Part II. Reliability, Validity, and Grading
Chapter 6. Norm-Referenced Measurement
  • Reliability
  • Validity
  • Applied Reliability and Validity Measures

Chapter 7. Criterion-Referenced Measurement
  • Developing Criterion-Referenced Standards
  • Development of Criterion-Referenced Testing
  • Statistical Analysis of CRTs
  • Statistical Techniques to Use With CRTs
  • CRT Exampls
  • Applying Criterion-Referenced Standards to Epidemiology

Chapter 8. Alternative Assessment
  • Recent Trends in Educational Assessment
  • Alternative Assessment of Psychomotor Skills
  • Establishing Criteria for Judging Alternative Assessments
  • Alternative Assessment Techniques
  • Guidelines for Developing Alternative Assessments
  • Improving Alternative Assessment

Chapter 9. Grading: A Summative Evaluation
  • Evaluations and Standards
  • Process of Grading
  • Determining Instructional Objectives
  • Consistency in Grading
  • Grading Mechanics

Part III. Applications of Measurement and Evaluation
Chapter 10. Measuring Cognitive Objectives with Written Tests
  • Questionnaires

Chapter 11. Physical Fitness and Activity Assessment in Adults
  • Health-Related Physical Fitness
  • Apparently Healthy People
  • Measuring Aerobic Capacity
  • Measuring Body Composition
  • Measuring Muscular Strength and Endurance
  • Measuring Flexibility
  • Health-Related Fitness Batteries
  • Physical Fitness Assessment in Older Adults
  • Older Adult Fitness Battery
  • Special Populations
  • Measuring Physical Activity
  • Certification Programs
  • Practical Health-Related Fitness Battery

Chapter 12. Physical Fitness and Activity Assessment in Youth
  • Health-Related Fitness and Motor Fitness
  • Norms Versus Criterion-Referenced Standards
  • Normative Data
  • Youth Fitness Test Batteries
  • Fitnessgram
  • Variable Standards in Youth Fitness Tests
  • Enhancing Reliable and Valid Fitness Test Results With Children
  • Special Children
  • Measuring Physical Activity in Youth

Chapter 13. Assessment of Sport Skills and Motor Abilities
  • Guidelines for Sport Skills and Motor Performance Tests
  • Effective Testing Procedures
  • Developing Psychomotor Tests
  • Issues in Skills Testing
  • Skills Test Classification
  • Testing Motor Abilities
  • Purposes of Human Performance Analysis

Chapter 14. Psychological Measurements in Sport and Exercise
  • Sport Psychology: Performance Enhancement and Mental Health
  • Trait Versus State Measures
  • General Versus Sport-Specific Measures
  • Cautions in Using Psychological Tests
  • Quantitative Versus Qualitative Measurement
  • Scales Used in Sport and Exercise Psychology
  • General Psychological Scales Used in Sport and Exercise

موضوعات مرتبط: آموزش Education، سنجش و ارزشیابی Measurement and Evaluation، تحقیقات آموزشی Educational Research، تحلیل اطلاعات Data Analysis، روانسنجی Psicometry، تصویر image / pictures، معرفی کتاب Book Introduction
[ جمعه 1388/05/09 ] [ 16:43 ] [ مدیر گروه ]
[ جمعه 1388/05/09 ] [ 16:30 ] [ مدیر گروه ]

link:
Factor Analysis 2, Reliability Analysis, & Composite Scores


موضوعات مرتبط: روانسنجی Psicometry
[ جمعه 1388/05/09 ] [ 16:27 ] [ مدیر گروه ]

 

logo.gif

Statistical Glossary

linkof a survey instrument, like a psychological test, is estimated by performing the same survey with the same respondents at different moments of time. The closer the results, the greater the test-retest reliability of the survey instrument. The correlation coefficient between such two sets of responses is often used as a quantitative measure of the test-retest reliability


موضوعات مرتبط: روانسنجی Psicometry، معرفی کتاب Book Introduction، مجله ها Journals، معرفی سایت Site Introduction
[ جمعه 1388/05/09 ] [ 16:25 ] [ مدیر گروه ]
[ چهارشنبه 1388/05/07 ] [ 18:41 ] [ مدیر گروه ]

تاريخچه روان سنجي در جهان

قبل از قرن 19
  اندیشه شناخت انسان‌ها به طور انفرادی و استفاده از این شناخت برای رسیدن به هدف‌های مختلف، به اندازه تاریخ زندگی انسان قدمت دارد. در یونان قدیم، آزمایش‌های متعددی در زمینه ورزش و بازی‌ها وجود داشته است. شاگردان شغل‌های قرون وسطی می‌بایستی به آزمایش‌های فراوانی تن می‌دادند تا در شغل خود استادکار شوند. اگر دیوان‌های شعرا، مخصوصا شاهنامه فردوسی را مطالعه کنیم به کلمات آزمایش، آزمودن، آزمون و امتحان برمی‌خوریم که همه نشان‌دهنده آن است که انسان‌ها همیشه در پی آزمودن یکدیگر بوده‌اند.
کنون من تو را آزمایش کنم                    یکی سوی رزمت گرایش کنم
                                                                             "فردوسی"
 
  به طوری که ملاحظه می‌شود، در روان‌شناسی نظری نیز مثل سایر علوم، چیزی که بیشتر به چشم می‌خورد عبارت است از تحول کند وسایلی که انسان‌ها از مدت‌ها پیش برای دستیابی به اهداف‌ مبهم خود به کار می‌بردند. به تدریج که این هدف‌ها واضح‌تر و اندازه‌گیری آن‌ها نیز ضروری‌تر شناخته می‌شود، تحول و تکمیل ابزارهای لازم نیز آغاز می‌گردد. تمایلی که در ابتدای کار فقط برای ارضای حس کنجکاوی بوده، به مرور زمان ضرورت عملی پیدا می‌کند و بدون وقفه گسترش می‌یابد.[1]
 
 
ظهور روان‌شناسی تجربی
  ریشه آزمون‌ها به معنای امروزی کلمه با ریشه روان‌شناسی تجربی در هم‌ آمیخته است، در واقع اولین قدم‌هایی که برای اندازه‌گیری پدیده‌های روانی برداشته شده در آزمایشگاه‌ها بوده است. می‌توان گفت که ریشه  این اقدامات و تلاش‌های روان‌سنجی به قرن نوزده می‌رسد.
  اولین آزمایشگاه روان‌شناسی تجربی در سال 1879 توسط ویلهم وونت(Wilhelm Wundt) در شهر لایپزیک آلمان تاسیس شد. می‌توان ادعا کرد که آزمون‌های روانی در همین آزمایشگاه متولد گردید. فکر اندازه‌گیری صحیح پدیده‌ها، ایجاد فنون مناسب برای تحلیل عکس‌العمل‌ها، تهیه  هنجارها، توسل به ریاضیات جهت تفسیر نتایج، همه اولین گام تهیه آزمون‌ها را تشکیل می‌دادند.[2]
 
 
شروع آزمون‌های روانی
  فرانسیس گالتون(Frances Galton) یکی از نخستین کسانی است که به مطالعه و اندازه‌گیری تفاوت‌های فردی پرداخت. گالتون عقیده داشت که بین توانایی ذهن و تمییز حسی رابطه وجود دارد و هرچه میزان هوشی بالاتر باشد، سطح تمییز حسی نیز بالاتر است. بر این اساس بود که برای اندازه‌گیری قدرت تمییز حسی، آزمون‌های مختلفی ابداع کرده است. وی معتقد بود که با این آزمون‌ها می‌توان هوش و توانایی‌های ذهنی افراد را مورد اندازه‌گیری قرار داد. اما خدمت مهم گالتون ابداع روش‌های آماری برای کمی ساختن نتایج حاصل از اجرای آزمون‌ها برای مطالعه تفاوت‌های فردی و تجزیه و تحلیل نتایج بود. وی به مفهوم ضریب همبستگی دست یافت. روش‌های آماری مورد مطالعه وی بعدها توسط کارل پیرسون(Karl Pearson) توسعه پیدا کرد و به تدوین روش همبستگی گشتاوری منجر شد.[3]
  در سال 1890 بود که اصطلاح "تست روانی" برای اولین بار توسط جیمز مک‌‌کین کتل(James McKeen Cattell) وارد روان‌شناسی شد. کتل اصطلاح آزمون روانی را طی مقاله‌ای تحت عنوان "آزمون‌های روانی و اندازه‌گیری" در مورد سری آزمایش‌هایی که درباره دانشجویان خود اجرا کرده بود به کار برد. کتل مانند فرانسیس گالتون در انگلستان و وونت در لایپزیک اقدام به تاسیس آزمایشگاه روان‌شناسی نمود. آزمون‌های کتل بیشتر به سنجش کارکرد حواس و کنش‌های حرکتی می‌پرداختند و از این نظر تحت کارهای فرانسیس گالتون قرار داشتند. بعدها کتل از این آزمون‌ها در آمریکا به میزان فراوان استفاده کرد و اصلاحاتی در آن‌ها انجام داد. همزمان با کارهای گالتون و کتل، تلاش‌های دیگری نیز در سایر کشورها برای ساختن آزمون‌های روانی صورت می‌گرفت. بعضی از روان‌شناسان از جمله کریپلین(kreaplin Emil) و ابینگ‌هوس(Ebinghauss) در آلمان و فراری(Ferrari) در ایتالیا سعی می‌کردند فعالیت‌های عالی‌تر و پیچیده‌تر ذهن را اندازه‌گیری کنند. به این ترتیب آزمون‌سازی و کاربرد آن که در آغاز محدود به سنجش کارکردهای حسی و توانش‌های حرکتی شده بود، به‌تدریج می‌رفت تا حوزه‌های عالی‌تر فعالیت‌های ذهنی از جمله حافظه، دقت، فرافکنی و غیره را دربرگیرد.[4]
  در سال 1896، آلفرد بینه(Alfred Binet) و ویلیام هانری(V.Hanri) مقاله‌ای منتشر کردند و در آن اکثر آزمون‌های موجود را که به نظر آن‌ها فقط اعمال بسیار ساده و پایین ذهن را اندازه می‌گرفتند، مورد انتقاد قرار دادند. آن‌ها برای اندازه‌گیری استعدادهای واقعی ذهن، آزمون‌هایی را پیشنهاد کردند که به رفتار واقعی نزدیکتر بود.[5]
  در 1904، وزارت آموزش همگانی فرانسه کمیته‌ای را برای مطالعه در مورد توانایی‌های یادگیری کودکان عقب‌مانده ذهنی مامور کرد. آلفرد بینه و یک روان‌پزشک به نام تئودور سیمون(Theodore Simon) در این کمیته انواع تکالیف ذهنی را که کودکان در سنین مختلف می‌توانستند انجام دهند بررسی کردند.[6] فرض بینه این بود که هوش را باید با تکالیفی سنجید که نیاز به قدرت استدلال و مشکل‌گشایی، نه مهارت‌های ادراکی – حرکتی دارد. استدلال بینه این بود که مراحل رشد ذهنی در کودکان کندذهن فرقی با کودکان طبیعی ندارد؛ یعنی کودک کندذهن در آزمون‌ها نمره‌ای شبیه به کودک طبیعی، ولی با سن کمتر از سن خودش می‌گیرد و توانایی‌های ذهنی کودک تیزهوش نیز در حد کودکان بزرگتر از سن خودش است.[7] بدین‌ترتیب آزمون بینه در سال 1905 انتشار یافت. این آزمون 30 سؤال داشت که به ترتیب سطح دشواری از آسان به مشکل تنظیم شده بود و سه کارکرد شناختی یعنی قضاوت، درک و فهم و استدلال را اندازه‌گیری می‌کرد. در سال 1908 ضمن تجدیدنظر در این آزمون، محتوای آن نیز گسترش یافت و مفهوم سن عقلی در آن مطرح شد. هرگاه کودک 6 ساله‌ای از عهده پاسخ دادن به بیشتر پرسش‌های آزمون برمی‌آمد که حداکثر کودکان متوسط 5 ساله قادر به گذراندن آن بودند، سن عقلی وی 5 سال منظور می‌شد.[8] طبق این نظام نمره‌بندی، هرچه نمره کودک با توجه به پاسخ‌های صحیح او به سوال‌ها بیشتر بود،  سن عقلی(Mental Age) بالاتری داشت. مفهوم سن عقلی مفهومی محوری در روش بینه بود. با این روش می‌شد سن عقلی کودک را با سن تقویمی(chronological Age) او مقایسه کرد.[9]
  آلفرد بینه در سال 1911 آخرین مقیاس هوشی خود را منتشر کرد و یک سال بعد درگذشت. بنابراین می‌توان بینه را پدر آزمون‌های روانی نامید، زیرا مفهومی که او از اندازه‌گیری هوش داشت کاملا تازه بود و برای دستیابی به هدف‌های عملی به کار رفت.[10] سوال‌های آزمونی را که بینه تهیه کرده بود لوئیس ترمن(Lewis Terman) از دانشگاه استنفورد به گونه‌ای تغییر داد که برای کودکان آمریکا مناسب باشد. او با دادن آزمون به هزاران کودک، اجرای آن را معیارمند و هنجارهای سنی آن را تعیین کرد.  این آزمون که امروزه به مقیاس هوشی استنفورد – بینه(Stanford-Binet) معروف است، علیرغم قدمتش همچنان یکی از پرمصرف‌ترین آزمون‌های روان‌شناختی است.[11]
  در جنگ جهانی اول، برای سنجش افرادی که وارد ارتش آمریکا می‌شدند، ضرورت یک آزمون هوش گروهی احساس شد. رابرت یرکز( Robert Yerks) رئیس انجمن روان‌شناسی آمریکا در راس کمیته‌ای متشکل از 40 روان‌شناس به تهیه چنین آزمونی اقدام کرد. این گروه پس از بررسی آزمون‌های مختلف، آزمون تدوین‌شده توسط آرتور اتیس( Arthur Otis) را الگو قرار داد. اتیس در تدوین آزمون هوشی خود پرسش‌های چند‌گزینه‌ای را برای نخستین بار به‌کار بسته بود. بدین‌سان آزمون ارتشی آلفا و بتا ساخته شد. آزمون آلفا که یک آزمون کلامی بود برای افراد باسواد که خواندن و نوشتن زبان انگلیسی را می‌دانستند به‌کار می‌رفت. آزمون بتا یک آزمون غیرکلامی بود که به جای راهنمای کتبی یا شفاهی، روش نشان دادن از راه عمل و پانتومیم در آن به‌کار بسته می‌شد و در مورد افراد بی‌سواد یا کسانی که زبان انگلیسی را نمی‌دانستند اجرا می‌شد.
  علاوه بر آزمون‌های هوش، آزمون‌های شخصیت نیز در جنگ جهانی اول مورد توجه قرار گرفت. پیش از آن امیل کریپلین روان‌پزشک آلمانی "آزمون تداعی آزاد اندیشه‌ها"(Free Association Test) را که قبلا توسط گالتون ابداع شده بود تدوین کرد و در مورد بیماری‌های روانی به‌کار برد. بعدها کارل یونگ(Karl young) روش مشابهی را با عنوان "تداعی آزاد کلمات" برای تشخیص عقده‌های روانی بیماران به‌کار بست. در جنگ جهانی اول، ارتش آمریکا برای تشخیص افراد نظامی مبتلا به روان‌رنجوری به یک آزمون شخصیت نیاز پیدا کرد. رابرت وودورث(Robert Woodworth) در این رابطه به تهیه "برگ احوال شخصی" پرداخت. این پرسش‌نامه گرچه در دوره جنگ اجرا نشد، اما به عنوان الگویی برای ساختن آزمون‌های شخصیت مورد استفاده قرار گرفت.
آزمون‌های روانی نه تنها در ارتش و مدارس مورد استفاده قرار گرفت بلکه در صنعت و تجارت نیز به عنوان ابزارهایی برای درجه‌بندی میزان کارآیی کارکنان بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری به‌کار بسته شد. والتر دیل اسکات(Walter Dill Scott) یکی از شاگردان وونت، آزمون‌هایی برای گزینش کارکنان موسسات صنعتی و تجاری تدوین کرد. بدین‌ترتیب کاربرد آزمون‌های روانی به گونه گسترده‌ای در تمامی سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی برای استخدام و گزینش رواج یافت. اما به سبب شتابزدگی در تدوین آزمون‌ها برای پاسخ‌گویی به نیازهای موسسات تجاری و آموزشی،  بسیاری از آزمون‌های نامعتبر تهیه و انتشار یافت که نتایج حاصل از اجرای این‌گونه آزمون‌ها مایوس‌کننده بود. در نتیجه بسیاری از شرکت‌های تجاری و سازمان‌های صنعتی در سال‌های دهه 1920 استفاده از آزمون‌های روانی را کنار گذاشتند.
  بعدها بررسی و مطالعات روان‌شناسان نشان داد که نارسایی‌های موجود در روان‌آزمایی به علت نارسایی در خود آزمون‌هاست. چنانکه در تهیه، اجرا و تفسیر نتایج آزمون‌ها اصول و موازین علمی رعایت شود، می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزارهای نسبتا معتبری برای سنجش توانایی‌ها و خصایص افراد استفاده کرد.
  امروزه آزمون‌های روانی به عنوان ابزارهای مهمی برای سنجش هوش، استعدادهای خاص، پیشرفت تحصیلی و همچنین تشخیص اختلال‌ها و نابهنجاری‌های روانی و شخصیتی در مدارس، موسسات صنعتی و تجاری، ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و مراکز درمانی همراه با سایر روش‌های شناخت افراد به‌کار بسته می‌شوند.[12]     


[1] . گنجی، حمزه؛ آزمون‌های روانی، مشهد، دانشگاه امام رضا(ع)، 1375، چاپ ششم، ص 15 الی 17.
[2] . همان، ص 17و 18.
[3] . شریفی، حسن‌پاشا؛ نظریه و کاربرد آزمون‌های هوش و شخصیت، تهران، سخن، 1382، چاپ سوم، ص 10و 11.
[4] . بهرامی، هادی؛ آزمون‌های روانی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، 1385، چاپ سوم، ص 6.
[5] . گنجی، حمزه؛ آزمون‌های روانی، ص 21.
[6] . بهرامی، هادی؛ آزمون‌های روانی، ص 12.
[7] . اتکینسون، ریتاال و همکاران؛ زمینه روان‌شناسی، حسن رفیعی و همکاران، تهران، ارجمند، 1383، چاپ چهارم، جلد دوم، ص 78.
[8] . نظریه و کاربرد آزمون‌های هوش و شخصیت، ص 12.
[9] . زمینه روان‌شناسی، ص 78.
[10] . گنجی، حمزه؛ آزمون‌های روانی، ص 22.
[11] . زمینه روان‌شناسی، ص 78.
[12] . شریفی، حسن‌پاشا؛  اصول روان‌سنجی و روان‌آزمایی، تهران، رشد، 1384، چاپ دهم، ص 21 الی 23.


نویسنده :  آرزو قاسم دماوندي
كلمات كليدي  :  تست رواني، آزمون هاي هوش، آزمون هاي شخصيت، روان سنجي


موضوعات مرتبط: روانسنجی Psicometry
[ چهارشنبه 1388/04/24 ] [ 11:33 ] [ مدیر گروه ]

آزمون خودشناسی (SCS)

بر اساس تعریف کتاب فرهنگ جامع روانشناسی-روانپزشکی دکتر پورافکاری Self-consciousness و Self-awareness دو واژه معادل به معنای خودآگاهی می باشند.
خودآگاهی در این کتاب به معنای حالت وقوف و آگاهی به وجود خود، و به مفهوم ارزیابی عینی اما آزاد و پذیرا از ماهیت شخصی واقعی تعریف شده است.

این اشتباه رایجی است که ناشی از ترجمان انگلیسی به فارسی است.

طبق تعریف دکتر جان گاورن (2007)، دکترای روانشناسی اجتماعی از دانشگاه تاوسون، Self-awareness موقتی است-- که بر حسب زمان و موقعیت های گوناگون تغییر می کند (به طور مثال، اگر شما شخصی را بر روی صحنه برده و با شنوندگان مواجه کنید، آنها Self-aware خواهند شد). Self-consciousness صفت شخصیتی ثابت تری است-- بعضی از افراد،صرفنظر از موقعیت بیشتر از دیگران Self-conscious هستند.

Self-awareness is temporary -- it changes over time and across situations (e.g., if you put someone on a stage in front of an audience, they will become self-aware).  Self-Consciousness is a more stable personality trait -- some people are more self-conscious than others, regardless of the situation.

از این تعریف بر می آید که Self-awareness در واقع به نوعی خودآگاهی بوده و Self-consciousness نوعی خود شناسی است.

بر این مبنا آزمون خود شناسی که در سال 1975 توسط فنیگستین، شِیِر و باس ساخته و هنجار شده است ارائه می گردد.
(آزمون خودشناسی در ایران هنجار نشده که توسط اینجانب به عنوان پایان نامه در دست هنجاریابی است)

http://rapidshare.com/files/83436670/The_self-Consciousness_Scale__fa_.pdf.html


موضوعات مرتبط: روانسنجی Psicometry
[ چهارشنبه 1388/04/24 ] [ 11:31 ] [ مدیر گروه ]

جستجوی آزمون

هدف چیست؟!

آیا فقط به دنبال یک سری آزمون هستید؟ یا به دنبال آزمون خاصی می گردید؟

اگر فقط در جستجوی آزمونی برای سرگرمی هستید یا می خواهید با یک سری از آزمون ها آشنا شوید می توانید به سایت های زیر مراجعه کنید. (لینک ها در صفحه جدیدی باز می شوند)

اما اگر به دنبال آزمون خاصی برای تحقیقات خود می گردید باید از فنون جستجو استفاده کنید. در زمینه جستجوی آزمون مهمترین نکات به این ترتیب است:

  • در جستجو یکی از لغات inventory, test,questionaire,cheklist یا آنچه مشخص کننده نوع آزمون است باید ذکر شود.
  • نام سازنده آزمون در جستجو می تواند مفید باشد
  • در صورت نیافتن آزمون در وب بوسیله یافتن ایمیل سانده و تماس با او نیز می توان آزمون را درخواست کرد (البته اگر سازنده را بتوانید ترغیب کنید که کار را برای انجام پروژه تحقیقاتی مهمی می خواهید)
  • می توانید از سالنامه آزمون های روانی نام و آدرس شرکت سازنده آزمون را پیدا کرده و با تماس با آنها آزمون خود را بدست آورید. (لینک سایت سالنامه آزمون های روانی در زیر آمده است)

http://www.unl.edu/buros

آزمون[1]

http://onlinepsychologicaltests.com/

http://universityoflife.com/

http://www.2h.com/

http://www.custody-vp.com/

http://www.outofservice.com/

http://www.psychpress.com.au/

http://www.psychtest.com/

http://www3.parinc.com/

http://psychexps.olemiss.edu/

آزمایش های روان شناسی در اینترنت

http://memory.uva.nl/

آزمون های حافظه: دانشگاه آمستردام

http://www.quincyweb.net/

آزمون های روانشناختی و شخصیتی کویینسی

http://www.personalityquiz.net/

آزمون های کوچک شخصیتی

http://www.psychometrika.org/

روان سنجی

http://www.psychoeducational.com/

روزنامه سنجش روانی-آموزشی

http://ericae.net/

سازمان اریک در زمینه ارزیابی و سنجش

http://WEBenet.com/

منابع سنجش روان شناسی بالینی، روان شناسی عصب شناختی و ...

http://www.abecsw.org/

هیات آزمونگرها در کار بالینی آمریکا[2]

آزمون سازی

http://www.politicalcompass.org/

رغبت سنج شغلی

http://career-interest-test.accurate-leads.com/

شخصیت

http://personality.swirve.com/

http://test.personality-project.org/

http://www.brainstyles.com/

http://www.colorgenics.com/

http://www.colorquiz.com/

http://www.colorwize.com/

http://www.humanmetrics.com/ 

http://www.ipat.com/

http://www.mirrorgate.com/

http://www.personalitypage.com/

http://www.personalitytest.net/

http://www.quizilla.com/

http://www.yourpersonality.net/

هوشhttp://intelligence-test.net/

http://www.intelligencetest.com/

http://www.iqtest.com/



[1] .Test

[2] . American Board of Examiners in Clinical Social Work

[3] . test construction     

[4] . personality

[5] . intelligence

 دریافت مقالات رایگان در تمام موضوعات (به زبان انگلیسی)

سایت سیج یکی از بهترین و کاملترین سایت های مقالات در تمام زمینه های روانشناسی و حتی هنری، اقتصادی و ... است. برای دسترسی به برخی از مقالات سایت در ابتدا باید به عضویت سایت درآیید. مقالاتی که قابل دانلود به صورت رایگان نمی باشند و باید خریداری شوند، تنها خلاصه شان در اختیار کاربران گذاشته می شود. 

اما حسن این سایت در آن است که هر از گاهی بخشی از مقالات مجلات عضوش را به طور رایگان در اختیار اعضا قرار می دهد. که در سری جدید مجلات مربوط به موضوع educational رایگان اعلام شده است. 

با عضویت در این سایت از دسترسی به اطلاعات روز جهان لذت ببرید.

  البته ترفندی هم برای دسترسی به برخی مقالاتی که رایگان نیست وجود دارد. اینکه در خلاصه مقالات ایمیل نویسنده وجود دارد و شما با درخواست مستقیم از نویسنده می توانید از طریق ایمیل خود، مقاله مورد نظر را دریافت کنید و حتی از نویسنده برای پیشبرد پژوهش خود مدد جویید.

با آرزوی موفقیت همه اندیشمندان و محققان

 http://online.sagepub.com


موضوعات مرتبط: روانسنجی Psicometry
[ چهارشنبه 1388/04/24 ] [ 11:30 ] [ مدیر گروه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

"تحقیقات آموزشی""آموزش و پرورش" kharazmi"یادگیری ""دانش آموز" معلم "روش تدریس"مدیریت آموزشی "نظارت و راهنمایی"مدیریت درس برنامه ریزی ارزشیابی تحقیق پژوهش "یاددهی و یادگیری""گروههای آموزشی" "تکنولوژی آموزشی" معلمان دین مدیریت "برنامه ریزی" اختلالات یادگیری."Education" learning "student" teacher "teaching methods" "Supervision" course management planning exercise research study evaluating "teaching and learning" "educational research" "departments" "educational technology" teachers,learning disabilities.learning disorders
management "planning "Instructor Training
موضوعات وب
امکانات وب



در اين وبلاگ
در كل اينترنت